Stiati ca angrenajele planetare reprezinta una dintre cele mai eficiente forme de transmisie a puterii? Acest mecanism utilizat pe scara larga este compus din roti dintate. Va prezentam mai jos cum functioneaza niste ronti dintate pentru excavator.
Cuprins
Ce sunt rotile dintate?
Rotile dintate sunt niste dispozitive alcatuite din corpuri de rotatie prevazute cu dantura exterioara sau interioara. Niste roti dintate pentru excavator ajuta la transmiterea miscarii de rotatie, prin contactul direct al dintilor. Astfel, se realizeaza un raport de transmitere constant sau variabil.
Daca aveti nevoie de mai multe informatii, sfaturi sau recomandari, consultantii nostri va stau la dispozitie pe www.rku.ro/contact
Componentele unor roti dintate pentru excavator
Partile din care este alcatuita o roata dintata sunt:
- coroana – este partea pe care se afla dantura;
- butucul – reprezinta partea cu care se fixeaza pe arbore;
- discul sau spitele – sunt elementele care fac legatura dintre butuc si coroana.
Dantura reprezinta o suprafata constituita dintr-o succesiune de goluri si dinti, dispusa pe suprafata periferica a unei roti dintate.
Rotile dintate intra in componenta angrenajelor. Transmiterea miscarii intre doua roti care angreneaza una cu alta, se face prin intermediul unei cuple superioare. Suprafetele dintilor care formeaza cupla se numesc flancuri. In angrenare, dintii unei roti patrund in golurile dintre dintii celeilalte roti.
Avantajele si dezavantajele angrenajelor
Angrenajele sunt transmisii mecanice foarte utilizate datorita avantajelor pe care le ofera:
- durabilitate mare
- raport de transmitere constant
- siguranta mare in functionare
- randament ridicat
- gabarit redus.
Exista insa si unele dezavantaje ale angrenajelor:
- tehnologie de executie complicata
- cost relativ mare
- zgomot si vibratii in functionare
- nu asigura protejarea transmisiei din care fac parte.
Pentru cele mai bune oferte de roti dintate pentru excavator, in stoc la pret de producator, va asteptam pe site-ul nostru www.rku.ro
Clasificarea rotilor dintate
Niste roti dintate pentru excavator pot fi de mai multe feluri. Acestea se clasifica in functie de anumite criterii, dupa cum urmeaza:
1. dupa forma suprafetei de rostogolire:
- roti dintate cilindrice
- roti dintate conice
- roti dintate hiperboloidale
- roti dintate eliptice
- roti dintate spirale etc.
2. dupa forma si directia flancului dintilor:
- roti dintate cu dantura dreapta
- roti dintate cu dantura simplu inclinata
- roti dintate cu dantura multiplu inclinata (in V, W sau Z)
- roti dintate cu dantura curba
3. dupa pozitia danturii fata de corpul rotii:
- roti dintate cu dantura exterioara
- roti dintate cu dantura interioara
4. dupa forma profilului dintelui:
- roti cu dantura evloventica
- roti cu dantura cicloidala (cicloida, epicicloida, hipocicloida)
- roti cu alte profile ale dintilor ( dantura cu profil in arc de cerc, dantura cu bolturi etc.)
Defectiuni ale rotilor dintate
In general, niste roti dintate pentru excavator sunt realizate din oteluri medii aliate si se intampla destul de des ca acestea sa se deterioreze in timpul utilizarii. Cele mai intalnite defectiuni apar din cauza:
- proiectarii necorespunzatoare
- tehnologiei de fabricatie gresite
- exploatarii necorespunzatoare
Iata cele mai intalnite probleme care apar in cazul unor roti dintate pentru excavator:
- ruperea dintilor prin oboseala – este cea mai intalnita forma de deteriorare. Aceasta apare ca urmarea a suprasolicitarii, care determina oboseala materialului si aparitia unor microfisuri, care in timp duc la ruperea dintelui;
- ruperea statica a dintilor – este cauzata de socuri mari care apar in timpul functionarii unor roti dintate pentru excavator, ca urmare a conditiilor de functionare;
- pitting-ul –reprezinta aparitia de ciupituri pe flancurile active ale dintilor, ca urmare a tensiunilor de contact variabile in timp;
- exfolierea stratului superficial al flancurilor dintilor – este cauzata de niste microfisuri de oboseala aparute la granita dintre stratul durificat si cel de baza. Rotile dintate la care apare aceasta deteriorare sunt cele la care dantura a fost supusa unui tratament termic sau termochimic de durificare superficiala;
- griparea – este o forma a uzarii de adeziune si apare ca urmare a contactului direct a sarcinilor locale mari, datorat miscarii relative a flancurilor;
- uzarea abraziva – apare in cadrul transmisiilor cu deficiente la sistemul de ungere sau etansare. Se manifesta printr-un proces mecanic de indepartare a unor particule fine de material de pe flancul dintelui, datorat actiunii unor particule abrazive aflate intre suprafetele in contact.
Va asteptam pe site-ul nostru https://epieseutilaje.ro daca aveti nevoie de roti dintate pentru excavator sau alte piese pentru utilajele dumneavoastra.
Write A Comment
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.