Apa poate provoca pagube serioase echipamentelor. Pentru a evita situatiile neplacute, utilajele de constructii au nevoie de investigatii daca au fost expuse la inundatii.
In articolul urmator va prezentam cateva sfaturi de intretinere si reparatii. Important este sa actionati cat mai repede pentru a contracara potentiale daune.
Cuprins
Care este sursa de apa?
In primul rand trebuie sa identificati tipul de apa care a curs pe utilaj. Cauzele pot fi diverse: precipitatii obisnuite, ape subterane, infiltratii lente, furtuni puternice, inundatii sau tevi sparte.
Probabil veti intreba ce importanta mai are de unde provine apa? Ei bine, daca vorbim de apa sarata atunci trebuie sa incepeti cat mai repede inlocuirea pieselor.
Apa sarata este daunatoare pe termen lung pentru componentele cu care sunt dotate utilajele de constructii. Daca ati stabilit ca sursa este apa dulce urmati instructiunile de mai jos.
Inspectati si evaluati starea in care se afla utilajele de constructii
Inainte de a face planul de actiune trebuie sa stiti cum stati. Pentru asta trebuie sa stabiliti exact nivelul pana la care a ajuns apa in echipament. In niciun caz sa nu porniti motorul utilajului pana cand nu evaluati atent situatia.
In continuare este important sa deconectati bateria, pentru a evita un scurtcircuit electric. Realizati un raport cat mai detaliat, faceti poze si video-uri care va pot fi de folos daca utilajul este asigurat.
Indepartati componentele afectate
Scoateti capacele exterioare si componentele din interiorul cabinei (scaunul, covorasele, izolatia, panourile interioare).
Identificati componentele ce au fost afectate si stabiliti daca au nevoie de reparatii sau trebuie inlocuite, in functie de gravitatea deteriorarii. Acest pas trebuie urmat mai ales in cazul componentelor electrice, cum ar fi demarorul, alternatorul, senzorii, etc.
Spalati si uscati
In etapa urmatoare utilajele de constructii trebuie spalate cu presiune pentru a indeparta orice urma de noroi, nisip sau alti contaminanti. Este vital sa spalati utilajul in locul in care se afla, acesta nu trebuie mutat sub nicio forma.
Dupa ce ati curatat echipamentul urmeaza operatiunea de uscare. Tineti cont de faptul ca principalul factor de defectiune al unui sistem de izolatie este caldura.
De aceea, este important sa controlati cu atentie temperatura pentru a preveni deteriorarea termica. Aceasta nu trebuie sa depaseasca 90℃.
Componentele principale la control
Haideti sa analizam putin fiecare dintre componentele principale. Astfel veti sti la ce sa fiti atenti si ce aveti de facut pentru fiecare in parte.
Motorul trebuie scos si curatat, verificand daca exista apa in cilindri. Bateria trebuie testata si inlocuita in cazul in care contine apa.
Inainte de a incerca sa porniti utilajul trebuie sa tineti cont de importanta inlocuirii uleiurilor, dupa cum urmeaza:
- ulei de motor
- ulei hidraulic
- ulei transmisie
- ulei cutie de viteze
- antigel
- lichid de frana (daca este cazul).
Transmisia este urmatoarea parte critica. Spalarea inversa a orificiului de ambreiaj, combinata cu curatarea filtrului si inlocuirea uleiului pot inlocui demontarea costisitoare, daca sunt facute cu atentie.
Rezervorul de combustibil trebuie golit si reumplut iar filtrele de combustibil trebuie inlocuite.
In cazul sistemului de franare, daca nu identificati semne de umiditate sau contaminare se recomanda testarea cu atentie a sistemului inainte de repornire.
Trebuie sa luati in considerare faptul ca problemele electrice nu apar intotdeauna imediat dupa ce utilajele de constructii au fost expuse la umiditate. Componentele electrice se pot coroda in timp. Asigurati-va ca toate acestea sunt curatate si uscate.
Chiar daca ati reusit sa puneti in functiune utilajul si totul pare sa functioneze normal, inca nu ati terminat operatiunea. La 30 de zile dupa reluarea activitatii se recomanda testarea din nou a echipamentelor grele.